Få land har strengere regler laget for å beskytte forbrukere enn vi har i Norge. Likevel lyves og «feil kommuniseres» det over en lav sko. Tilliten mellom kunde og selger kan fort nå et bristepunkt.
En som rister oppgitt på hodet og engasjerer seg er Gorm Kunøe. Men til forskjell fra de fleste andre har han like stort fokus på kundene – som selgere.
— Begge sider må lære om hva som er riktig og rettferdig handel, hvordan man skal forholde seg og hva man kan forvente.
Gorm Kunøe har bakgrunn som førstelektor, blant annet ved BI i Oslo. Foran han i forelesings-salene har det sittet tusenvis av lærevillige studenter. Han er en av de mest erfarne på området.
— Kravene vi er pålagt å følge, er ikke frivillige ordninger – kravene skal følges, presiserer Kunøe.
Han kaller det «reklameløgnene». Påstander som forsøker å få oss til å tro at produktene er noe vi absolutt må ha, at prisene er lavere enn hos andre, eller at kvaliteten er på et nivå det neppe er mulig å produsere.
— Vi har blitt så vant til merkelige påstander, at det både er dagligdags å gjennomskue og lett å le av. Alle vet jo det. Likevel lures og lyves det hver eneste dag i salg.
Han rister oppgitt på hodet!
Forbrukertilsynet tilrettelegger
Det har snart gått ett år siden Direktesalgsforbundet lanserte sin Etiske sertifisering. Her kan bransjens selgere lære og teste sine egen salgsetikk. De som består, får et formelt sertifikat som legges frem for kundene.
— Direktesalg, der kunde og selger ikke møtes ved butikkdisker, er slett ingen «problembransje». Målet vårt var å gjøre etikk ved salg forpliktende.
Basert på tilbakemeldinger vi hadde hentet fra bransjens selgere og deres kunder, bidrar sertifiseringen til det, sier Dan Sharoni. Han er styreleder i Direktesalgsforbundet.
Direktesalgsforbudet vil ha en god kontakt med Forbrukertilsynet. De arbeider med å forebygge og stoppe ulovlig markedsføring, urimelige avtalevilkår og andre former for ulovlig handelspraksis rettet mot forbrukere. Det inkluderer avtaler inngått utenom faste forretningslokaler og omfatter derfor direktesalg.
Forbrukertilsynet gir veiledning ut fra regelverket de fører tilsyn med.
— Vår veiledninger om regelverket gir uttrykk for det vi vil legge til grunn når vi kontrollerer om regelverket blir fulgt, blant annet de krav som stilles til salg utenom faste forretningslokaler etter markedsføringsloven og angrerettloven. Kravene er ingen frivillig ordning – kravene skal følges, understreker underdirektør Mats Bjønnes.

Større fokus enn tidligere
Etikk opptar vår hverdag i en grad vi ikke har sett tidligere. Det er et økende fokus, både på makro – og mikronivå i måten statlige organisasjoner, private bedrifter og enkeltpersoner opptrer overfor kundene, sier Gorm Kunøe.
Han trekker frem at det er sjeldent å se at landsomfattende salgsorganisasjoner satser på etikk. Mange erklærer at de «er til for kundene» og at de holder et høyt etisk nivå. Men han kjenner ikke til noen som har gått så langt som Direktesalgsforbundet.
— Å tilby den enkelte selger å bli etisk sertifisert er unikt, oppsummerer Gorm Kunøe.
— Gå gjerne inn på Forbrukerrådets sider. Der finner du de daglige overtramp i et omfang, så du kan miste pusten. Heldigvis ikke mye fra direktesalgsbransjen, avslutter han.
Kilde for Mats Bjønnes uttalelser er hentet fra denne artikkelen: