Løsninger fremfor rettsaker

April 22, 2024

Den som kjøper og den som selger er ikke alltid enige. Dessverre – og slik er det i alle bransjer og miljøer. Noen ganger utvikler det seg til konflikt. Tvisteløsningsavdelingen hos Forbrukertilsynet bidrar med mekling i omtrent 10 000 saker i året. Men det er også mye annet Forbrukertilsynet tilrettelegger for i møtet mellom kjøper og selger.

I januar 2021 ble det nye Forbrukertilsynet etablert, da oppgaver som tidligere var tildelt Forbrukerombudet ble overført til Forbrukertilsynet, i tillegg til tvisteløsningsoppgaver fra Forbrukerrådet. Fra tidligere hadde de ansvaret for «handel uten fast utsalgssted». De fikk  også ansvaret for «pyramidespill» fra 1. januar 2023.

Viktig for bransjen

— Vi hadde et godt og omfattende samarbeide med Lotteri- og Stiftelsestilsynet. Det ønsker vi selvfølgelig å videreføre, sier Dan Sharoni som er styreleder for Direktesalgsforbundet.

— Derfor reiste vi nå til Porsgrunn og kontorene der tilsynet holder til for å møte nye kontaktpersoner.

Mål om minnelig løsning

Forbrukertilsynet er en offentlig tilsynsmyndighet. Veiledning og dialog er to viktige verktøy som de prioriterer.

— Mekling er en konfliktløsningsmetode når selger og kjøper ikke blir enige. En upartisk tredjeperson legger til rette for dialog og forhandling. Hos Forbrukertilsynet er meklere jurister som har kunnskap om relevante lover og regler, forklarer Mats Bjønnes, underdirektør i Forbrukertilsynet. Med seg har han Silje Juul Anthonsen og Håkon Døvik.

Målet med meklingen er at partene skal komme frem til en minnelig løsning som begge aksepterer. Mekleren bestemmer ikke, men hjelper partene til å bli enige. Partene får både juridisk veiledning om sine plikter og rettigheter som kjøper eller selger.

— Mekling hos Forbrukertilsynet er gratis, og det er ikke nødvendig å være representert med en advokat, sier Mats Bjønnes.

Stopper ulovlig handelspraksis

Forbrukertilsynet arbeider med å forebygge og stoppe ulovlig markedsføring, urimelige avtalevilkår og andre former for ulovlig handelspraksis rettet mot forbrukere. Det inkluderer avtaler inngått utenom faste forretningslokaler og omfatter derfor direktesalg.

Forbrukertilsynet gir veiledning ut fra regelverket de fører tilsyn med.

— Vi ønsker å gi en enkel oversikt over de viktigste kravene som stilles i forbindelse med det vi kaller «stands- og dørsalg» der direktesalg faller inn. Forbrukertilsynets veiledninger om regelverket gir uttrykk for det vi vil legge til grunn når vi kontrollerer om regelverket blir fulgt, blant annet de krav som stilles til salg utenom faste forretningslokaler etter markedsføringsloven og angrerettloven. Kravene er ingen frivillig ordning – kravene skal følges, understreker Mats Bjønnes.

Samarbeide og tydelig avstand

I møtet, der også «code administrator» Torger Bjørnstad var med, ble både Direktesalgsforbundets egne lover og etiske retningslinjer trukket frem. Tydelig avstand fra pyramidespill var et selvfølgelig tema. Det er et gjensidig ønske om varsling om slike svindlere forsøker å komme seg inn i det norske markedet.

— Det er viktig for oss å være tydelige på dette. Ved saker for retten har Direktesalgsforbundet bidratt som vitne forteller Dan Sharoni. Han var glad for å få bekreftet at tilsynet opplever få saker knyttet til direktesalg.

Markedsføringsloven og angrerettloven er styrende

Det er utarbeidet en ny veileder for dørsalg basert på endringer som kom med Moderniseringsdirektivet fra 1. oktober 2023. Andre viktige krav for næringsdrivende å være kjent med er at markedsføringstiltaket ikke skal være i strid med god forretningsskikk og utgjøre en urimelig handelspraksis. Det skal heller ikke være villedende.

Det ble et godt møte med både alvor, smil og latter. En ting sto sentralt og det er å gi god og riktig informasjon. Derfor vil vi publisere flere artikler med utgangspunkt i Forbrukertilsynets arbeid som er interessant og viktig for oss i direktesalgsbransjen.