Forretningsetikk er som vanlig folkeskikk

April 15, 2024

Produktenes egenskaper er viktig, men minst like viktig er den tilliten du bygger mellom deg og kundene dine. For å lykkes må du være presis og kunne stå inne for det du sier. Her går vi igjennom viktige bestemmelser i Angrerettloven og Markedsføringslovens som må følges.

— Vi må være tydelige på det vi skriver og sier når vi markedsfører, sier førstelektor Gorm Kunøe.

Få har bedre kompetansen på området enn han. Det er en av grunnene til at han er engasjert som leder av Direktesalgsforbundets etiske råd.

— Ikke alle selgere har god nok forståelse av hvordan det de presenterer blir oppfattet av kundene. Både Angrerettloven og Markedsføringsloven gir tydelige rettigheter til kunden og pålegg til den som selger.

— Det er det viktig å ha et konstant fokus på, sier Gorm Kunøe.

De to lovene er klare på, hva man kan og ikke kan presentere i markedsføringen.

Lovene tar for seg selgerens opplysningsplikt om for eksempel produktets forventede egenskaper og funksjonalitet. Ikke overraskende forklarer lovteksten, hvordan prisen skal kommuniseres og annet som bør være klart og tydelig, når man ikke selger fra fast kontoradresse.

— Altså direktesalg, sier Kunøe. Han følger opp med å understreke at dersom selgeren ikke har vært nøye og fulgt lovens regler ligger vedkommende tynt an.

Et eksempel er at dersom angrefristen ikke er nevnt i kjøpsdokumentet, blir 14 dagers angrerett omgjort til 12 måneders angrerett! Det er viktig at angreskjemaet gis fra selger til kunden.

Abonnementer som er ulovlige

Abonnementer kan sees på som en «smart» salgsmåte, fordi det sikrer forutsigbare inntekter en periode fremover. Men trår man feil og velger en «kreativ» løsning eller en for smart måte å selge abonnementer på, er det som regel ulovlig.

— Yes, ulovlige metoder, sier Kunøe og utdyper …

— Det vil i korthet si, at dersom leverandøren blander vanskelig forståelige formuleringer om betalingsmåter inn i et tilsynelatende lett forståelig abonnement, er leverandøren kriminell.

— Ja, skriv det gjerne med STORE bokstaver, sier Kunøe. Hvordan kan det gå til, at man som selger skriver kriminelle ting til sine kunder, spør han. Det kan da ikke være lojalitetsskapende?

— Derimot er det ødeleggende for det vi prøver å få til ved abonnementssalg, nemlig det gjentagende kjøp, sier førstelektoren.

Kunden har rett til å angre seg

Det er 10 år siden «Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler» (angrerettloven) kom.

— Den som er seriøs tar selvfølgelig lover og regler på alvor. Angreretten forlanger at selgeren fokuserer på at kunden har rett til å angre. Det gjelder i særdeleshet ved fjernsalg.

— Utgangspunktet er at selgeren må sette seg inn hva man kan forvente at en gjennomsnitts forbruker forstår. Altså hvordan kunden oppfatter ting i kjøpssituasjonen.

— Er du i tvil her, har man god nytte av vanlig folkeskikk, avslutter Gorm Kunøe, leder av Direktesalgsforbundets etiske råd.

Angrerettloven i sin helhet finner du her: