En, to eller en og en?

August 29, 2025

Hva er dette for noe, lurer du kanskje? I denne artikkelen tar vi for oss om det er smart eller dumt av deg som direkteselger å dele opp bruk og informasjon mellom to telefoner.

Mobilen er en viktig del av vår hverdag. Det er på den vi har «all» informasjon og det er med den vi «treffer» mennesker. Fordelene med å ha en telefon til alt er åpenbare. Det er enkelt å holde god oversikt, du er alltid tilgjengelig og kostnadene er fornuftige.

Men, som selvstendig og aktiv selger er det flere andre forhold også du bør ta hensyn til …

Stadig flere velger å ha to telefoner. En til «privaten» og en til alt som er jobbrelatert. Når du velger å dele trafikken mellom to nummer (eller dual-SIM) får du en klar avstand mellom privatlivet – og jobben på en profesjonell måte. Det gir deg rom for å velge hva du vil prioritere og det gir deg i tillegg bedre sikkerhet. 

Et godt eksempel på det siste er dersom en «hacker» angriper privatnummeret ditt, og alle dine høyst verdifulle kontakter. Da mister du ikke jobb kontaktene og all den verdifulle informasjonen det representerer for deg – og eventuelt motsatt. 

Du har aldri fri 

I en standard arbeidssituasjon skiller man mellom tilgjengelighet i arbeidstiden og fritiden. En selger ser ofte annerledes på det – og er alltid på «tilbudssiden». Uansett når henvendelsen kommer. Dag, kveld eller helg.

Stress kan fort bli starten på en langvarig sykdom. Det er kanskje den viktigste grunnen til at vi må skille mellom privatliv og jobb. Du må rett og slett kunne kople fra. Undersøkelser viser at ingen kunder forventer å kunne kontakte deg døgnet rundt. Kundene kan faktisk oppleve det som mer ryddig når du har et dedikert businessnummer.

Datatilsynet er bekymret

Fokuset på personvern, gjennom GDPR regelverk og annet trekkes stadig frem. Blanding av privat og jobbkommunikasjon kan gjøre det mer komplisert å etterleve kravene til hvordan vi skal behandle personopplysninger.

Hvis uønskede får tilgang til telefonen eller nummeret ditt (via hacking, phishing, SIM-swapping, osv.), kan det skje flere ting:

  • Kundekontakter kan stjeles – hackere kan kopiere kontaktlisten og bruke den til å sende falske meldinger eller drive svindel i ditt navn.
  • Falsk kommunikasjon – angriperen kan sende SMS eller ringe kundene dine og late som om det er deg, for å hente ut penger eller informasjon.
  • Tap av tillit – selv om du senere får kontrollen tilbake, er omdømmet ditt ødelagt hvis kundene har blitt svindlet.
  • Kundelogger og meldinger kan avsløres – dersom du har sensitiv kommunikasjon med kunder på SMS eller meldingsapper, kan dette komme på avveie.

Så hva bør du velge

Hvis telefonen din kan bruke Dual SIM eller eSIM bør du vurdere det (spør leverandøren din). Du får da to nummer på samme fysisk enhet, og holder data og samtaler atskilt.

Ett for privat (holdt mest mulig utenfor offentlige lister og sosiale medier). Ett for jobb (kan stå på visittkort, nettside og være offentlig).

Og du … Husk at du ikke må la alle kundedata ligger på telefonen som eneste «arkiv» – ha en sikker backup i CRM eller en skyløsning.

Delte telefonnumre er faktisk en liten investering som kan spare deg for store problemer senere.

Har du lest denne artikkelen med 5 råd om mobilbruk?