Det er når du går bort til en som sitter oppslukt med mobiltelefonen sin og sier hei hvordan går det? – at du virkelig forstår hvor viktig den er for mange. De hverken svarer eller ser opp på deg – de «bare må» bli ferdig med opplevelsene først …
Du merker det sikkert som direkteselger også. Mens du gjennomfører en godt forberedt og motiverende presentasjon – ser du plutselig noen som lener seg fremover. De må bare oppdatere seg på mobilskjermens hemmeligheter.
Men hva innebærer kundenes mobiltelefonbruk for deg som kontaktsøkende selger? Det er fordeler, ulemper, regler og rettigheter – og hvilke styrker får du av alt innholdet du har samlet gjennom årene. I et par artikler fremover vil vi se nærmere på dette.
Når mobilen «stjeler» kundenes oppmerksomhet
Det er både frustrerende og demotiverende når du plutselig, midt i en presentasjon, ser at du spiller «annen fiolin». Er mobilen mer interessant enn det du vil selge?
Men svaret kan være enkelt, for kundene mister lett fokus hvis de ikke ser umiddelbare verdier av det du presenterer. Stemmer det, må du ta tak for å ikke å tape kampen.
Løsningen kan være å løfte energien i rommet for å få kundene dine tilbake på sporet. Men vær litt tilbakeholden, for det kan være at de bruker mobilen til å ta notater, sjekker alternative tilbud fra andre leverandører – eller annet de lurer på.
Men er stemningen «ukonsentrert», må du fange oppmerksomheten på nytt.
Her er 5 råd
1: Still et uventet, men engasjerende spørsmål: «Hva tenker dere om dette – er produktet interessant, eller uinteressant?»
2: Bruk blikket ditt aktivt og la det vandre rundt mellom de du har foran deg slik at alle skal føle seg sett.
3: Ikke bli stående på samme sted, men flytt deg noen meter til side
4: Involver kundene dine ved å be om et kort eksempel på deres utfordringer eller erfaringer.
5: Bruk humor og glimt i øyet. Vurder om du kan si: Jeg ser noen multitasker her, he-he – imponerende, men jeg skal prøve å konkurrere med skjermen deres!
Siste mulighet
Hvis ingen ting nytter, alt feiler og mobilskjermene ser ut til å vinne over din energi, ta en mikro-pause. En kort «skal vi strekke litt på beina»-pause på 1–2 minutter. Det kan gi deg et forsprang og fornyet salgsgrunnlag når du fortsetter.
Tips: Øv på å la blikket vandre, bruke en tydelig og lett tone, og husk pausen når du stiller spørsmål – stillhet får folk til å løfte blikket.
I neste artikkel ser vi på om vi bør ha en eller to mobiltelfoner? En til «privaten» og en for businessen vår. Den publiseres om 5 dager. Følg med!