Stemme og blikk er avgjørende

February 18, 2025

Det er mye vi må forberede oss på til våre presentasjoner. Det ikke alltid lett å prioritere hvordan vi skal se – eller snakke til deltakerne. Men de to tingene er kanskje det viktigste for å sikre en positiv oppmerksomhet – og godt salg.

Du har sikkert opplevd det … Dere er flere i rommet, men den som prater, ser hele tiden bare på en person. Den som får blikket synes nok det kan bli litt mye, mens dere andre føler dere oversett. Er det bare en av oss som er viktig?

Svaret er enkelt. Blikket må variere frem og tilbake – opp og ned blant alle som er tilstede. Alle skal føle seg sett fordi det skaper varme, tillit – og engasjement.

Blikket ditt er også med å gi trygghet. Du viser at du er bevisst kundenes tilstedeværelse, og ønsker å inkludere alle på en måte som skaper et fellesskap under dine vinger.

Dessuten er det slik at når deltakerne i presentasjonen din ser at du ønsker visuell kontakt med dem, følger de bedre med på det du sier og gjør. Du bygger en engasjerende og aktiv stemning mellom deg og kundene dine.           

Beholde positiv oppmerksomhet

Men det er ikke bare hvordan du lar blikket jobbe aktivt, som er viktig. Stemmebruken er også en avgjørende faktor.

Har du tenkt over hvordan tonefallet ditt oppfattes? Fakta viser at de fleste bare bruker én eller to toner. Derfor må vi øve på å variere tonefallet. Hvis ikke risikerer du å bli kjedelig eller slitsom å høre på.

Still deg disse spørsmålene:

Har du en «dalende» stemme når du fullfører dine setninger? Du starter vannrett, holder på – og holder på, før du til slutt synker ned på slutten av setningen slik at nesten ingen hører deg. Det er umulig å selge det du ønsker, med slik stemmebruk.

Har du en «stigende» tone på slutten av dine setninger? Det som kalles «the happy speaker». Det er en form som er veldig slitsomt å høre på i lengden.

Hva kan vi gjøre? Vi må variere mer, vektlegge viktige ord, og ikke synke ned på havets bunn mer enn høyst nødvendig.

Så derfor er anbefalingen, lat som om du står der med kunden foran deg – og øve. Bruk lydopptak på mobilen og spill av svaret. Er du fornøyd – eller hører du et forbedringspotensial? Det kan utgjøre selve forskjellen mellom avslag – eller salg til kunden.

Eller enda smartere – inviter noen kritiske venner som kan bli med øvelsen – og deretter gi deg sine ærlige tilbakemeldinger.

På den måten forbereder du deg til suksess!