WFDSA – World Federation of Direct Selling Associations er vår felles forening for direktesalgsbransjen. Nå, ved årsskifte er det spennende å ta et dypdykk i tallmaterialet som de har hentet inn fra 170 land.

La oss starte med det mest imponerende … du har 102,9 millioner kolleger som driver med direktesalg! Det er flest kvinner, men de ferske tallene som inkluderer utviklingen fra 2019 bekrefter at det har vært en jevn økning i antall menn i bransjen.
Velværeprodukter er bransjens største internasjonale produktkategori med nesten en tredjedel av alt salg (31,7 %). Deretter følger kosmetikk og personlig pleie (24,2 %) og husholdningsvarer og annet (17,0 %). Disse tre kategoriene utgjorde til sammen nesten tre fjerdedeler (72,9 % av det globale salget. Dette var også de tre ledende kategoriene i perioden 2019-2023.

Men det har vært merkbare endringer, for mens velværeprodukter og kategoriene kosmetikk og personlig pleie har måttet tåle reduserte markedsandeler har husholdningsvarer og annet økt fra 11,8 % i 2019 til 17,0 % i 2023.
Fakta er fakta
— Rapporten fra WFDSA er spennende lesing, selv om ikke alt er like relevant for markedet her i Norge, sier Dan Sharoni. Han er styreleder i Direktesalgsforbundet som omfatter de viktigste aktørene i markedet.
Den enkleste og naturlige veien «ut i verden» fra Norge er gjennom det europeiske forbundet SELDIA.
— De har sine kontorer i Brussel og er spesielt oppmerksomme på å ivareta rettferdige muligheter mellom de ulike markedene med felles EU-reguleringer som utgangspunkt.
— Normalt har vi digitale møter, men en gang i året møter jeg kolleger til fellesmøte i Brussel. Felleseuropeisk samarbeide er viktig både for aktørene i bransjen, men også for beskyttelse av kundene våre med de beste forbrukerrettighetene, sier Dan Sharoni.
Hva betyr bransjen
WFDSA har startet opp en global sosioøkonomisk konsekvensstudie som skal fullføres i 2025. Dette vil bli en rapport som måler verdien av direktesalgsbransjen overfor kunder, selgere, lokalmiljøene og landene det opereres i.
Studien vil danne et grunnlag for å beskrive bransjens positive sider, ut over produktene som selges, når både personlige muligheter og økonomier styrkes.
Når man ser bransjens som en helhet er syv av ti direkteselgere kvinner. Bransjen er en viktig inngangsport for å etablere eget entreprenørskap. Global Entrepreneurship Monitor (GEM) slår fast at en av seks kvinner ønsker å starte sin egen bedrift. 73% ønsker det på grunn av mangel på jobb. Direktesalg gir disse meningsfylte muligheter.
Fremskritt og hindringer
WFDSA rapporten slår fast at 2024 ble et år der vi både kunne se banebrytende fremskritt innen teknologi, produktutvikling og inspirerende personlige suksesshistorier. Det var også hindringer, men hver hindring som håndteres godt og løses har gitt oss muligheter til å bli sterkere og bli mer samlet.
— Vi får stadig bekreftet at personlig innsats og innovasjon driver bransjen vår. Den personlige kontakten mellom selgere og dere kunder vil alltid være et «ess».
— Det er gjennom vår kollektive innsats vi fortsetter å trives og utvikler oss i bransjen, avslutter styrelederen i Direktesalgsforbundet, Dan Sharoni.