Først årsoppgjør – så videre …

January 1, 2025

Hvordan gikk forretningen din i året vi har lagt bak oss? Hva ble du fornøyd med – og hva kunne gått bedre. Hva må du unngå i 2025 – og hvordan skal du utvikle deg videre for å nå målene du setter deg.

Det er mange grep du bør ta. Noen er enkle – andre er nødvendige, og noen må bli tydeligere. Direktesalgsforbundet hjelper deg gjerne med gode råd. La oss starte med et tilbakeblikk på 2024 og gjennomføre årsoppgjøret …

Bruk tid på å gå igjennom året. Hva fungerte og hva gikk galt. Lag din egen erfaringsliste. Det viktigste for utvikling av forretningen din er kundene. Tenk igjennom hvordan du rekrutterte dem? Hvor kom de fra? Var det tilfeldigheter, venner og kjente eller systematisk rekruttering?

Hva gjorde du for å utvikle kundebasen din? Fungerte det – lykkes du – eller ga du opp med tanken om at «det er greit nok som det er»?

Hvordan ble det økonomiske resultatet for deg? Tjente du som forventet – hadde du satt deg realistiske mål?

Snu deg trill rundt

Nå skriver vi 2025 og du skal videre. Få flere kunder, selge mer og tjene mer! Leverandøren din sørger for stadig videreutvikling av det du selger.

Sett deg godt til rette i godstolen og tenk på deg selv som din viktige kunde. Hvordan bygger du en forsterket relasjon. Hvem kan du kontakte for å få ærlige tilbakemeldinger om opplevelsene kundene dine møter fra deg.

Er du god nok til å formidle – må du bli bedre til å lytte – demonstrerer du på en god måte – prater du i ett sett eller presser du for mye på.

Men kanskje viktigst – blir du som kunde ivaretatt på en seriøs og god måte?

Hvordan kan du bli mer interessante for kundene dine? Spennende oppfølging, bedre prosesser, mer synlighet.

Sett deg klare mål

Tørr å være tydelig om hva du vil oppnå i 2025. Upresise mål når du aldri fordi det gir deg ingen ting du kan måle deg mot. Du må være tydelig overfor deg selv, når du setter deg mål.

Lag en liste og heng den opp på et sted du ser den hver dag!

Selge flere varer er ikke et mål – det er et ønske. Derfor skal du være tydelig. Her har du noen eksempler:

  • Hvordan skal du bli mer synlig for eksisterende og potensielle kunder?
  • Hvordan skal du ta vare på kundene dine?
  • Hvor mange nye kunder vil du ha?
  • Hvor skal du rekruttere nye kunder fra?
  • Har du et team – sett deg mål for hvordan dere styrker hverandre sammen.

Ikke utsett

Ikke nok tilgjengelig tid er en farlig faktor. Du må prioritere rekrutteringsarbeidet – ikke sett det til side fordi du har mer enn nok å gjøre. Faren er nemlig at dersom du ikke prioriterer rekruttering, møter du plutselig veggen – hva skjedde – hvor ble kundene mine av?

Sjekk ut en enkel og realistisk prosess:

  • Sett av fast tid hver uke. Et par timer på onsdager? Vær realistisk og ikke «overtenk» – tenk gjennomførbart.
  • Del arbeidet opp i små oppgaver:

○ Følg opp eksisterende kunder.

Kontakt noen potensielle kunder hver uke.

○ Post i sosiale medier etter en jevn plan.

  • Har du team – involver dem. Spør hva de vil bidra med. I tillegg til å selge produkter, kan de ha andre egenskaper du trenger. Skrive, rekruttere, idémyldring. La det dere kommer frem til å bli en del av listen din. Bare slik blir det forpliktende og målbart.
  • Samarbeid med din leverandør og utforsk de tiltakene du blir tilbudt. Alle møter vi motbakker – da er det ekstra viktig å være ærlige, tørre å stille spørsmål og lytte til de rådene du får.

Inkluder deg selv

Direktesalg er en spennende bransje – men den kan også være «ensom» til tider. Du har ikke et nettverk av kolleger som du møter hver morgen og tilbringer arbeidsdagen sammen med.

Ikke se på det som et hinder – for i bunn og grunn liker du det du driver med – og nå skal du styrke dine muligheter.

Vi avslutter denne artikkelen med enda noen forslag …

Ta deg tid til å tenke skikkelig gjennom veien videre – og lag en realistisk plan for deg selv som du vet vil fungere. Unngå en stor og komplisert plan, gjør det enkelt og prioriter konkrete prosesser du kan følge. Del den opp i kortsiktige – og langsiktige mål.

Husk at dette gjelder deg selv. Dette skal være tanker og ideer som utelukkende handler om dine egne prioriteringer – slik at du sakte, men sikkert videreutvikler det selskapet og den hverdagen du ønsker deg.

Husk: Når det gjelder forretningsutvikling, er du din viktigste kunde …

Inspirasjon/kilde: Nils Petter Nordskar