Vil du bli din egen sjef?

April 25, 2024

Hvordan er arbeids-hverdagen din. Spennende – eller gjør du det samme hver dag? Det knekker fort både motivasjon og arbeidsglede. Da må du må snu om på situasjonen og gjøre dagene dine mer spennende. Hvem er du og hvordan takler du nye utfordringer. Ser du muligheter fremfor å tilbringe fritiden i sofaen.

Hva kjennetegner en som vil bli direkteselger – og som lykkes. Her har vi satt sammen noen enkle vurderinger du kan gå igjennom dersom du vil ta steget inn i et nytt yrkesvalg.

Du ser muligheter over alt

Alle er vi forskjellige. Hvis du er kreativ, løsningsorientert, ikke lar deg styre av «nei-ord» – og vender det negative til noe positivt, er det ditt fantastiske utgangspunkt.

En fast 9 til 16 jobb er grei nok, men blir fort kjedelig. Du har mer energi og vil videre. De fleste direkteselgere har det som en tilleggsjobb. En jobb der de møter mennesker som gir dem energi – og tjener ekstra penger som alltid kommer godt med …

Jobb for deg selv

Det betyr ikke nødvendigvis at du skal slutte i jobben du har nå, eller starte en egen bedrift. Nei – undersøk heller hva du kan oppnå som direkteselger i tillegg, slik 65 000 andre gjør i Norge.

Direktesalgsforbundet har dyktige og seriøse bedrifter som sine medlemmer. Vareutvalget er stort og variert. Du finner oversikten her: Ta kontakt med den som passer dine interesser og ambisjoner best, og be om en presentasjon.

Nye bekjentskaper – nye muligheter

En stillesittende jobb blir fort triviell. Hver dag sitter du og hører på de samme kollegaene som snakker om de samme uinteressante tingene. Pass på at du ikke lar deg dra med på en nedtur – men fokuser heller på muligheter som gjør deg entusiastisk.

Initiativrike mennesker er en stor ressurs. Initiativ er noe som virkelig styrker deg som direkteselger. Du tar kontakt, du demonstrerer dine varer, du selger og du tjener penger. Men kanskje viktigst: Du følger opp, sørger for at kundene er fornøyd – og du selger mer og tjener mer!

Vær positiv

Det er ikke uvanlig at man føler seg litt «utslitt» til tider, enten det gjelder jobb eller privatliv. Faren med å gå rundt med en slik holdning over tid, er at det fort kan føre til at du utvikler negative tanker om deg selv og arbeidet ditt.

For å snu om på situasjonen må du sette deg ned og evaluere hva det skyldes. Hva er godt – og hva er mindre godt i livet. Hvilke grep bør du ta – og hvilke grep MÅ du ta!

Hvordan kan du benytte kompetansen du besitter på en god måte.

Direktesalg er unikt ved at du selv bestemmer når og hvor mye du vil jobbe – og at du samtidig kan beholde din nåværende jobb som en sikkerhetsventil – i alle fall en stund til …

Men husk – ingen ting kommer av seg selv. Det kreves både innsats, tålmodighet og stå-på vilje, for å lykkes!