Sophie Elise, Vegard Harm, Jenny Skavland, Nina Sandbech, Helene Noor, Isabel Raad eller Julie Lorentzen. De er kjente, gode til å formidle og har stor påvirkningskraft. På en eller annen måte lar vi oss alle påvirke av influensere. Men hva er Influensermarkedsføring?
Dette er en glimrende mulighet, tenker du kanskje og ser for deg at en av disse trekker frem ditt produkt – det du selger og anbefaler dem varmt. Eller kanskje på et lokalt plan, der du bor og selger, skryter en såkalt «mikroinfluenser» av deg og produktene. Det kan gi en salgsboost.
Influensere er eksperter i sine kanaler og budskapene de gir til sine følgere. Influensermarkedsføring betyr å bruke disse personene til å markedsføre varer og tjenester. På den måten «låner de bort» sin troverdighet og sender budskapet ditt til sine følgere – og som de er i en sterk posisjon til å påvirke.
Trenger en oppvask
Da Aftenposten omtalte en rapport fra Medietilsynet om reklame, influensere og sosiale medier ble det igjen bekreftet at vi eksponeres for enormt mye reklame, ofte med problematisk innhold eller dårlig merking. Og influenserne som fremstår som et velmenende forbilde, tjener heftig på det.
Forbrukertilsynet setter reglene
Influensere har et særskilt ansvar for hva de fremmer. Dette gjelder særlig overfor sin unge målgruppe.
Det er presise regler og Forbrukertilsynet er satt til å overvåke disse. De sender stedig ut brev til annonsører der de påpeker brudd, eller ber om utdyping. Se mer her
Hvis det som legges ut har markedsføringsverdi, skal det fremgå klart at det er markedsføring.
Eksempler på det er omtale av et produkt, en tjeneste eller den næringsdrivende. Et innlegg vil også kunne ha markedsføringsverdi dersom varemerket er godt synlig i et bilde.
Fordeler – eller helt gratis
Hvis samarbeidet er tuftet på at annonsøren gir influenseren fordeler, f.eks. ved å sende gratis ting eller gir rabatt på varer og tjenester, med en underliggende forventning om eksponering, kan også regnes som reklame. Dette er en markedsføringsstrategi.
I slike tilfeller ligger det i sakens natur at annonsørens formål med å gi influensere med relevante følgere fordeler, er det for å oppnå eksponering. Influenserne får en fordel, som ikke vanlige forbrukere får.
Forbrukertilsynet kan fatte vedtak om brudd på markedsføringsloven. Da inntrer en økonomisk sanksjon i form av en tvangsmulkt eller et overtredelsesgebyr.
Slike økonomiske sanksjoner kan rettes både mot annonsøren og de som har et medvirkningsansvar.
Her finner du Forbrukertilsynets svar på «alt».
Hvordan bruke influensere?
Reklamebyråer, som TRY (der vi har hentet informasjonen under fra) er ivrige selgere av influencermarkedsføring i sine markedsstrategier.
De anbefaler at man, som det viktigste er å velge influensere basert på oppgaven som skal løses og målgruppen man ønsker å nå.
Vanlige former for samarbeid:
Enkeltkampanje eller «one-off»: Et enkelt samarbeid basert på en kampanje, uten langsiktige forpliktelser.
Ambassadørskap: Samarbeid over lengre tid.
Branded entertainment: Underholdning ved bruk av kjente profiler med merkevaren som avsender.
Casting: Samarbeid der influenseren deltar i bedriftens egne filmer, reklamer, o.l.
Innholdsproduksjon: Samarbeid som baserer seg på effektiv produksjon av innhold som annonsøren kan benytte i egne flater.