Her er vi – hvor skal vi

December 22, 2023

En undersøkelse viser at 78 prosent liker bransjen de selv er en del av. Den personlige kontakten mellom selger og kjøper er fortsatt viktigst. Yngre selgere rekrutterer nå i stadig større grad ved bruk av sosiale medier.

Om få dager skal vi lukke 2023 og se fremover i 2024. En undersøkelse gir svar på hva vi legger bak oss – og som vi kan bruke som utgangspunkt for aktivitetene i 2024.

Direktesalgsforbundet er medlemmer i SELDIA (The European Direct Selling Association) og WFDSA (World Federation of Direct Selling Associations) Det er også et nært samarbeide med våre nordiske søsterorganisasjoner.

SELDIA gjennomfører hvert femte år en gigantisk undersøkelse av bransjen. Årets undersøkelse ble gjennomført i 12 europeiske land med 25 896 respondenter. Flest fra Italia, Tyskland, Tsjekkia og Frankrike. Men også godt engasjement fra Baltikum, Skandinavia, Polen, Slovakia, Spania og Nederland.

78 prosent er fornøyd

Direkteselgere liker bransjen de er en del av. Dette var en av hovedkonklusjonene i den forige undersøkelsen fra 2018. Nå bekreftes dette igjen når 78 prosent av de spurte svarer at de er fornøyde med det de opplever i bransjen. 72 prosent svarer at direktesalg møter eller overgår deres forventningr. 5 prosent svarer at de er misfornøyde.

Hva motiverer

De fleste svarer at det er en forutsetning for dem å ha tro på varene de selger. Det er avgjørende for å forbli en entusiast i bransjen. Selgere som jobber 30 timer eller mer i uken, tjener godt og trekker i tillegg frem fleksibilitet og uavhengighet til faste arbeidstider som motivasjon.

De som forteller at de jobber 8 timer i uken, eller mindre, har ikke lønn som sitt viktigste insitament. Derimot trekker de frem gleden ved å kjøpe rabatterte produkter selv, og troen på merkevarenes verdier og egenskaper.

Blir vi eldre?

Siden forrige undersøkelse har gjennomsnittsalderen til aktørene i bransjen økt. Tre av fem er over 45 år. (18 prosentpoeng flere enn i 2018.) Antall selgere under 35 år er mer enn halvert. 49 prosent har vært i bransjen som selgere i 7 år eller mer.

Undersøkelsen viser at 85 prosent av direkteselgerne i Europa er kvinner. 68 prosent har direktesalg ved siden av en annen jobb.

Selve kjernen

Den personlige kontakten mellom selgere og kunder er fortsatt kjernen i direktesalg. Derfor er møtet «ansikt til ansikt» med produktpresentasjoner f.eks. ved «home partys» fortsatt den salgskanalen som gir best salgseffekt.

Samtidig kommer det frem at yngre selgere i stadig større grad tar i bruk sosiale medier. Dette vurderes som effektivt, både for å forsterke kundeforhold og opprette nye.

Tre av fire oppgir at de har tjent mer enn «bare» penger som direkteselgere. De trekker frem egenutvikling med styrking av relasjoner (77%) og økt selvtillit (74%), samt styrkede forretnings- ledelses- og salgsferdigheter (72%).

Andre fordeler som mange trekker frem er bedre evne til å jobbe selvstendig og gleden ved å møte nye mennesker.