De viktige rettighetene

December 11, 2023

I lover og regler kalles våre kunder «forbrukere». Vi ønsker selvfølgelig å behandle disse på en god måte og derfor er vi positivt med og sikrer forbrukernes rettigheter. Det gjør vi i samarbeide med Lotteri og stiftelsestilsynet, Datatilsynet, Forbrukerrådet – og nå Forbrukertilsynet.

Samarbeidet med Lotteri og stiftelsestilsynet har alltid vært godt, men nå er det slutt. Deres oppdrag med å «overvåke» direktesalgsbransjen har blitt overført til Forbrukertilsynet, forklarer Dan Sharoni.

Forbrukertilsynet har til oppgave å forebygge og stoppe ulovlig markedsføring, urimelige avtalevilkår og andre former for ulovlig handelspraksis rettet mot forbrukere.

Det er markedsføringsloven som regulerer Forbrukertilsynets virksomhet, og er den viktigste loven de håndhever.

Hvis navnet skal avgjøre

Lotteri og stiftelsestilsynet var kanskje et litt merkelig navn når det ble knyttet til direktesalgsbransjen, men vi hadde et svært godt samarbeide. Flere ganger var de på besøk ved våre arrangementer og fasiten som ble presentert var alltid den samme – de opplevde få problemer med direktesalgsbransjen.

Vi takker for samarbeidet, for nå er oppgavene flyttet fra Førde til Porsgrunn der Forbrukertilsynet har sine kontorer. Dit har vi bedt om å få komme på besøk, sier Dan Sharoni, styreleder i Direktesalgsforbundet.

Beste standardbetingelser

Selv om flere butikker gir kundene gunstige retur og bytteløsninger skal den som kjøper av en selger utenfor fast utsalgssted (slik direktesalg defineres) vite at bransjen har gode ordninger om de angrer på sitt kjøp.

Når du handler i vanlig butikk, er du prisgitt lovens bytteregler. Du har kun angrerett når du handler utenfor fast utsalgssted, slik som direktesalg, dørsalg og internett.

Men det kan like vel være at butikken gir deg mulighet til å angre eller returnere det du har kjøpt. Hvis produktet eller tjenesten ikke fungerer som det skal, så er det ofte mulig å klage uansett. 

Dette skriver Forbrukerrådet

Det er ingen automatisk angrerett ved kjøp i faste butikker. Forbrukere har angrerett når: kjøpet har blitt gjort over internett eller via telefon (og næringsdrivende har lagt opp til at salget skal skje på den måten). kjøpet foregikk hjemme, på gaten eller stand – og du handlet for over 300 kroner. Angrefristen er som regel 14 dager.

Forbrukeren kan åpne emballasjen og undersøke varen. Hvis du gjør for omfattende undersøkelser, eller varen blir skadet, kan du risikere at du ikke får tilbake hele beløpet.