Gjør deg klar og sett deg ned foran skjermen. Er du klar for et møte der dere strutter av glede og motivasjon? Eller går det treigt, blir ødeleggende og mislykket? Det er mye du kan styre selv som møteleder.
Du kjenner deg sikkert igjen – et ukentlig møte med teamet ditt er sikker både ønsket og smart. Teams er enkelt og effektivt, men hvordan skal du få til den ønskede interessen, stemningen og dialogen?
Skap forventning og eierskap
For å lykkes kreves det forberedelser – som i alt annet du vil gjennomføre med suksess. De du inviterer må forstå formålet og fatte interesse for det. Være tydelig når du sender ut innkallingen: Målet er å bli enige om planen for 2026.
Gi deltakerne en oppgave som forberedelse. Er målene vi har diskutert tidligere realistiske? Hvordan skal vi prioritere dem? Når deltakerne vet at de skal bidra, starter tankevirksomheten tidligere. Det skaper engasjement.
Tenk på lengden og kommuniser det. Vi skal holde på i 40 minutter – og vær nøye med å holde det. Ikke ett minutt mer … Eventuelt må du dele opp innholdet i flere bolker.
Forklar hvorfor alle skal ha på kameraet. «Jeg synes vi får en mye bedre dialog når vi ser hverandre – er det greit at vi har på kameraet i dag?»
Bygg energi i møtet
Når møtet starter, begynn med det positive og spør: «Hva har vært ukens lille seier»? «Hvordan påvirket det deg»? Slike enkle spørsmål involverer deltakerne og skaper trygghet og inkludering.
Begrens JA og NEI spørsmål. Still åpne spørsmål direkte. «Trude, du ville prøve en ny vri – hvordan gikk det?» «Er det noe å bygge videre på, tror du?». Men du må skille tydelig mellom styrket samarbeide, relasjonsbygging – og rapportering. Det siste er ikke egnet i et felles møte. Send heller ut en mail.
Ikke bli kjedelig
Jevnlige møter vil styrke teamet ditt. En kjent utfordring for en direkteselger er at man står alene i salgs- og kunderelasjoner. Derfor må du legge inn litt forskjellig innhold. Her er 4 forslag:
1 – Inviter en kunde til å fortelle sin historie og dele av sin erfaring med opplevelser, produkter og service/leveranser.
2 – «Pitch»-trening som et rollespill der dere utfører en produktpresentasjon. Be om gode råd. Hva kan gjøres bedre og mer spennende, hva burde vært unngått – og kanskje det viktigste, hva er trikset for å få JA?
3 – Hva har du fått vite fra leverandøren din. Er det viktige markedstrender du kan formidle? For hvilke deler av kolleksjonen forventes det at pilene vil peke oppover – og tilsvarende hvilke utfordringer forventer vi?
4 – Husk å fokusere på teamets samhold gjennom måten dere samarbeider på.
Lykke til! Husk at TEAMS (og alternativer som Zoom) er gode verktøy med mange muligheter – men de må brukes riktig!
