Som Direkteselger følger opp de veletablerte kundene dine – og jakter på nye. Men som en effektiv selger på tilbudssiden er «tid til alt», en kjent utfordring. Hvordan kan vi prioritere riktig. Her kommer noen råd for å spare tid.
Det å prioritere riktig høres selvfølgelig ut, men det krever selvdisiplin. Tenk igjennom hvilke oppgaver som er viktige, vanskelige – eller litt umotiverende. Hopp i det og start i riktig rekkefølge.
Det er selvfølgelig enklest å begynne med de lette eller supermotiverende oppgavene, men de du utsetter kan være ødeleggende for deg dersom du ikke tar tak i dem. De må også prioriteres.
Husk at å prioritere innebærer også å bestemme seg for hvilke oppgaver som du kan vente til i morgen. Spør deg selv: Hva skjer om jeg ikke gjør dette? Hvis svaret er “ingenting”, la være å gjøre det.

Det viktigste rådet, er det mest effektive. Start med å sette opp en “Må gjøres i dag-liste” og prioriter den. Skriv det opp – ikke stol på at du husker alt i hodet resten av dagen.
Konsentrer det om en oppgave om gangen. «Multitasking» kan virke effektivt – men blir fort både forvirrende og ødeleggende for en god fremdrift.
Lær deg til å si nei på en positiv måte. Det er bedre å si nei fra start dersom du føler oppgaven ikke er noe du vil håndtere. Si aldri: «Jeg skal se på det og kommer tilbake til deg senere» – dersom du vet du ikke kommer til å følge det opp.
This block has encountered an error and cannot be previewed.
Det er mye du må ta vare på. Salgshistorikk til kundene dine er et godt eksempel. Finn et gode og enkelt arkiveringssystem – og bruk det konsekvent. La det være vårt siste råd i denne artikkelen.