Fire bokstaver som er viktige for kunden – og for deg

September 8, 2023

Samtykke har blitt et sentralt begrep i all digital markedsføring og salg. GDPR (The General Data Protection Regulation) er mye mer enn fire bokstaver. De felleseuropeiske lovene skal beskytte kunden din – og hjelper deg som en seriøs og pålitelig selger.

Da GDPR ble innført var det som å trekke hardt i nødbremsen. Nå ble det med ett slutt på at bedrifter kunne behandle dine personlige opplysninger, som det passet dem.

Ber du som leverandør om kundens personlige data, må du ha et samtykke fra kunden for å lagre dem – og så kunne bruke opplysningene.

Tidligere kunne bedrifter selge, kjøpe og behandle sine kunders personlige opplysninger, som det passet dem. Det går ikke lenger. All informasjon som går inn i registre og lagres, kommer inn under loven om personopplysninger, sier Gorm Kunøe som er leder av Direktesalgsforbundets etiske komité. Med seg i komitéen har han Camilla Gresseth og André Rangell.

Formålet er ifølge loven, å «verne fysiske personer i forbindelse med behandling av personlige opplysninger, og om fri utveksling av slike opplysninger».

I praksis betyr det, at ber man som leverandør om kundens personlige data, må man ha et samtykke fra kunden til å bruke opplysningene og for å lagre dem, sier Kunøe.

I denne artikkelen (link) lærer du om hvordan personlig informasjon kan/må innhentes, beskyttes og oppbevares.

Loven omfatter blant annet:

— Retten til å bli opplyst, i et klart og tydelig språk, hva ens personlige opplysninger blir brukt til.

— Retten til å vite, hvem som har tilgang til dine opplysninger.

— Retten til å vite, hvor lenge dine opplysninger vil bli oppbevart.

— Retten til å endre ufullstendige eller feil opplysninger.

— Retten til å trekke tilbake sitt samtykke for å behandle og lagre dine opplysninger.

— Retten til gratis å få utlevert alle opplysninger om deg. Opplysningene skal leveres i et tydelig og lettforståelig språk, og i et vanlig filformat, som du kan åpne og lese.

— Retten til å si nei til direkte markedsføring. Hvis du har kjøpt en flybillett på nettet, kan du eksempelvis si nei til å motta fremtidig reklame.

— Retten til å be en bedrift eller organisasjon om å slette dine opplysninger, hvis du for eksempel ikke lenger er kunde eller medlem hos dem. SKATT og politiet har rett til å samle inn opplysninger om deg, og du har ikke rett til å få dem slettet.

Les artikkelen som gjør det lettere for deg å forstå GDPR her: