ARKIV
- Hvor står vi – hvor vil vi?
- La årets utgang bli inngangen til noe bedre
- Bytterett – hva er det som gjelder
- Så er det igjen tid for å ønske GOD JUL
- Finn gode selgere til teamet ditt
- Gode bilder styrker oppmerksomheten
- Ringe eller sende SMS
- Ta grep om de vanskelige oppgavene
- Stresset: Ødelegger Covid-19 for deg?
- Julehandelen blir annerledes i år

Julehandelen blir annerledes i år
Koronaepidemien har til nå vist en vridning av folks forbruk fra tjenester til varer. Det har gitt høy vekst i bransjer som dagligvare, byggevarer, møbler og interiør, skriver NHO i sin vurdering i forkant av julehandelen. Det forventes at hver og en av oss vil bruke 12 160 kroner på varehandel kun i desember.
I følge NHO kan man forvente en økning på 7,6 prosent i år, noe som vil utgjøre 126 milliarder norske kroner i julemånedene. Av dette skal dagligvare utgjøre en tredjedel.
Naturlig nok bruker vi mindre penger til reise, uteliv og kino. I tillegg til fravær av tax free og handel i utlandet, vil dette føre til rekordsterk varehandel blant nordmenn i november og desember. I tillegg spår NHO kraftig økning i netthandel på 24 prosent.
Direktesalgsbransjen
Når det fastslås at netthandel vil utgjøre ca. 7 prosent av den totale handelen i november og desember er det også ett sterkt signal til oss direkteselgere. Tradisjonelle «home-parties» har med Corona-tiltakene blitt stadig vanskeligere å gjennomføre. Derfor blir det tilsvarende viktigere å vise seg frem på andre måter. Telefon og sosiale medier har blitt viktigere enn noen gang. Husk at dine tilbud må fremsettes konkret og attraktivt for å få kundene dine til å handle nå!
Mange leverandører i vår bransje har utviklet svært gode netthandelsløsninger. Netthandelsomsetningen forventes i bli 8,9 milliarder kroner. Og det gjelder kun handel i norske nettbutikker.
Det hevdes at varehandelen nesten står i spagaten. Nisjebutikker og sentrumsbutikker opplever tøffere tider fordi vi har endret våre bevegelsesmønster og handlevaner.
Butikkene forsøker å tilpasse seg ved å foreslå å utvide perioden vi julehandler til også å omfatte november. NHO støtter dette når de spår at handelen i november vil stå for 48 prosent av årets julehandel.