Hvorfor blir noen best

desember 9, 2013 7:26 am

Direktesalgsforbundet gjorde det få kan klare. De samlet fire konkurrenter på samme scene. Dene Ashim Bakken (Amway), Anne Lise Helgestad (Norwex),
Rannveig Jon (Herbalife) og Robert Heldal (Eqology) skjulte ingen ting, da de ga sine beste råd.

 

Direktesalg har endret dem for alltid. Robert var en blakk DJ i en restaurant. Dene begynte i bransjen ved en tilfeldighet. Anne lises mann introduserte kjemikaliefrie produkter for henne. Ranveig måtte bytte ut flere venner…

Hvordan lykkes med business

Robert Heldal var ikke et skolelys. Han holdt ut et par år på ungdomsskolen før han gitt ut i arbeidslivet. Han var DJ i en restaurant der Eqology-konseptet skulle presenteres, men ble selv en del av det.

– Det var en to meter høy dresskledd mann som satt seg ned med meg, minnes han. To-meteren tegnet og forklarte. På slutten skjedde det som alltid skjer… Han tegnet en sirkel og inne i den sto JEG!

Resultatet ble en blakk DJ som dro ut for å presentere sin businessmodell – og det med overbevisning…

– De første fire årene var knalltøffe – nå går det strykende. En viktig grunn er at jeg er brutalt ærlig!

Hans beste råd er alltid å bruke 80/20 regelen.

– Ikke bruk tiden din på problemfolkene – men på de som produserer resultater. Bruk 80 prosent av tiden på de som skaper resultater i organisasjonen. Ikke prøv å dytt et tau foran deg, sa han til de xxx i salen.

Det var da han endret strategi fra å overbevise til å vise, at det virkelig løsnet.

– Jeg drev med det første, men det fungerer ikke. Det endret seg da jeg gikk over fra å overbevise til å vise muligheter. De som tjener mest er de som er aktive, står på scenen og tegner og forklarer. De har alltid en plan, presiserte han.

– Derfor må du jobbe med deg selv. Se innover – det er der du finner løsningen. Uten å bli en bedre person – jobbe med deg selv får du ikke fremgang. Det er bare du og de beste i bransjen som skjønner hva dette dreier seg om, sa Robert.

Livet må være forutsigbart

Dene Ashim Bakken trakk frem hvor viktig det er å trene på det man skal gjøre.

– Trening gjør deg trygg. Derfor er jeg også med på de mindre møtene, sa hun.

Dene legger stor vekt på at hun ikke skal ta motet fra noen med å presentere høye barrierer.

– Vi tar små skritt sammen – og går skritt for skritt. Vi setter oss tydelige mål og legger en plan for å kunne lede oss selv, sa hun. Ha klare mål for dagen når du står
opp om morgenen.

Dene vurderte flere selskaper, før det ble Amway. Størrelsen og det brede produktspekteret var først skremmende. Helst ville hun selge for et lite og nyopprettet selskap for det virket tryggere.

– Amway introduserte meg for utdanningsprogram. Jeg så at det også var mange med høyt kompetansenivå som levde av å selge disse produktene. Selv hadde jeg lite utdannelse, men lærte fort at det ikke er en hindring for å gjøre det godt i denne bransjen, sa hun.

Sverget til såpe

På den første demoene solgte hun veldig mye. Jeg trodde det skulle være litt deltid – men slik ble det ikke, sa Anne Lise Helgestad i Norwex.

Det var hennes mann som introduserte henne for produktene. Vask uten kjemikalier tiltalte henne.

Den umiddelbare suksessen gjorde at en naturlig utvikling ble rekruttering av flere selgere.

– For å gjøre suksess må man jobbe jevnt og hardt, være fokusert og ærlig.

– De sure vinner ingen. Ha god kontakt med kundene, følg opp og vær til å stole på. Gjør det du sier fordi det skaper tillit, er hennes beste råd.

Nå klyper Anne Lise seg stadig i armen.

– Det er ingen drøm – jeg er på noe som er så morsomt og spennende sier hun.

Elsk produktene

For Rannveig Jon og mannen var regningsbunken større enn inntektene kunne dekke. Hun var lærer – han jobbet i forsikring.

– Min drøm var ikke å selge piller og pulver – men…

Regningene kvittet de seg med fort og nå har Ranveig har solgt for Herbalife i 19 år.

– Det var litt merkelig å si opp lærerjobben og ikke lengre bruke utdannelsen jeg hadde slitt for å få på plass.

Men de ble økonomisk uavhengige og fikk et helt annet liv. Nå jobber begge full tid med direktesalg. Det var mannen som først fikk øynene opp for Herbalife. Han gikk raskt ned i vekt – og fikk mer energi.

– Jeg smugspiste av boksen og gikk ned en klesstørrelse på en uke. Jeg fikk også mer energi. Det startet altså med et produkt som virker, påpeker hun.

Rannveig Jon sier du må innestå for produktene – du må nesten elske dem. Og gjøre ting enkelt slik at du kan kopers av dine selgere.

– Så opplæring, opplæring og opplæring. Bygg opp et solid support og opplæringssystem. Har du det ikke selv – knytt deg til noen som har det, sier hun.

Ikke glem deg selv

– Du må være sosial for å lykkes i vår bransje. Du må like å være sammen med folk. Oppfyller du ikke de to tingene, må du endre deg selv først, sier hun.

– Ha fokus, fjern aktiviteter som begrenser deg, ha klare mål – ingen vil følge noen som har uklare og utydelig mål. Og så, styr unna de negative personene i din omgangkrets. Vi måtte bytte ut flere, sier hun.

Ranveig har alltid hatt en plan B – for hun legger ikke skjul på at det har vært nedturer.

– Men da fokuserer vi positiv og lar oss styre mot neste mål. Vi har alltid nye mål og innser at vi er i sirkusmanesjen. Drivkraften er å få en ny kunde – en ny distributør og alle menneskene jeg møter i denne jobben, fortalte hun.

Fullsatt sal

Det var en lydhør samling direkteselgere som satt i salen. Mange noterte ivrig og alle tok til seg av de gode rådene som ble gitt.

De fire i panelet jobber for hvert sitt firma – og kniver om kundenes gunst og kjøpevilje. Like vel var de enige om svært mye.

Direktesalgsbransjen er emosjonell med oppturer og nedturer. Ingen har flaks over tid. De beste lykkes fordi de er godt forberedt, arbeidssomme og har produkter noen vil kjøpe.

– Vi representerer kanskje den ærligste bransjen i verden. For vi får betalt for det vi er verdt. Er vi gode får vi en stor sjekk. Mislykkes vi kommer det ingen sjekk, var Robert Heldals siste ord fra scenen i Gamle Losje.

Det lar vi stå som en avslutning!