Facebook-reklame tvinges på deg

september 8, 2016 10:09 pm

Det har brutt ut en krig mellom tilbyderne av reklameannonser. Det er de tradisjonelle mediene som aviser og blader er klare tapere. Men også reklamefinansiert TV må se at de taper markedsandeler. Samtidig er det ingen tvil om at sosiale medier fremstår som en vinner med stadig stigende inntekter.

For mens trykte medier har sine store og irreversible kostnader i trykk og distribusjon kan de sosiale mediene bruke all sin energi på programvareutvikling. Det er i realiteten et rått parti!

Reklamen du ser på sosiale medier har også et annet fortrinn som gir trykte medier en utfordring. For når du har lett etter et spesielt produkt på nettet – det kan eksempelvis være hotell i en by, en spesiell biltype eller nærmeste pizzarestaurant, vil du ganske snart seg at supplerende tilbud ganske raskt finner veien til deg på sosiale medier.

Så mans avisene raser i opplag, og fortsatt kan si lite om hvem som leser annonsen din, gir sosiale medier en ganske presis tilbakemelding om hvilke kjøpergrupper som leste, hvilken søkebakgrunn de har, hvor lenge de leste – og i ytterste konsekvens helt konkret hvem som leste.

Følges loven?

Forutsatt at personvernreglementet følges, er dette ikke nødvendigvis negativt for forbrukeren, fordi man får nyttig annonseinformasjon, og slipper titalls sider med uinteressant annonsepjatt. Det siste har alle som ikke er på boligjakt erfart når de kjøper en avis der halvparten av sidene er fylt med – nettopp slike annonser…

En tap-tap situasjon

Trykte mediers viktigste slagvåpen burde vært en kvalitetsheving, slik at de ble et ”must”, men samtidig som annonseinntektene svikter, må staben slankes – og da blir journalistikken lidende. Altså tap og tap for avisene. Det er derfor de var så glade da egne programmer for annonseblokkering kom. På den måten kunne de bli kvitt en dødelig konkurrent dersom brukere av sosiale medier slike.

I et blogginnlegg skriver Facebook at de framover kommer til å bruke ny teknologi for å omgå reklameblokkeringer. Dermed blir brukere med adblock-programvare likevel nødt til å se reklame når de besøker det sosiale nettverket. Såkalte adblock-tjenester hindrer visningen av nettannonser og fører til store tap for selskaper som selger annonser.

I første omgang gjelder det nye reklameregimet på Facebook for PC-brukere. Facebook-appen er allerede immun mot reklameblokkering, mens mobilbrukere som besøker Facebook gjennom nettleseren fortsatt kan bruke adblock.

Noen adblock-selskaper tar imot penger for å vise reklamer de tidligere blokkerte – en praksis som i beste fall er forvirrende for folk, og som reduserer finansieringen til journalistikk og andre gratistjenester som vi bruker på nettet, heter det i innlegget, som er ført i pennen av visedirektør for Facebooks reklame- og forretningsplattform Andrew Bosworth.

Dette er godt nytt for de som bruker Facebook som sin annonsekanal – og ikke nødvendigvis en ulempe for den vanlige Facebook-brukeren. For annonsering er en viktig forutsetning for forbrukermakten som sørger for den nødvendige konkurransen – og er kommet for å bli…