Bransjens piler vender oppover

juni 16, 2016 7:53 pm

Som du ser av bransjetallene som nettopp er offentliggjort fortsetter direktesalgsbransjen å øke i volum på en imponerende og for mange forbløffende måte.

Vi har spurt noen sentrale aktører om de merker endringer i markedet i forbindelse med de generelle nedgangstidene i næringslivet?

 

Nadia W Kock i PM International er full av optimisme.

– Jeg merker ingen nedgang, snarere det motsatte. Noen blir motivert av business konseptet og av å finne en alternativ inntektskilde, svarer hun på vårt spørsmål.

Trine i Herbalife er helt enig og bekrefter at heller ikke hun har merket særlig endring i markedet på grunn av nedgangstider i næringslivet.

– Det er nesten bare en fordel for bransjen med nedgangstider, sier hennes kollega i Herbalife, Øystein. Direktesalg gir muligheter for mange som sliter i sin vante jobbsituasjon uten store investeringer. Dette gir bare muligheter for oss i bransjen, er hans konklusjon.

 

Per Ove, også han fra Herbalife, kaster seg gjerne på og konstaterer;

– Ja, nedgangstider er positivt for oss. Folk vil ha kvalitetsvarer og i tillegg gir direktesalg dem en god trygghet.

 

Michelle i Nu Skin ser forskjeller basert på folks alder.

– De som merker næringslivets problemer sterkest er nok de som er mest i faresonen for nedbemanning. Disse er normalt over 50 år og viser interesse for alternative inntekter, slik vår bransje gir. Den store forskjellen ser jeg blant de litt yngre, opp til 40-45 år. Disse er mer åpne for å se at verden er i endring og at de må endre seg selv med den, for å være konkurransedyktige i jobbmarkedet.

Marit i samme firma bekrefter at usikkerheten i jobbmarkedet gjør at flere ønsker å vurdere en mulighet til å bygge seg opp en ekstrainntekt ved siden av, eller har direktesalg som sin reserveplan.

 

Vi lar Berit Sæten i PM International avslutte denne korte ”meningsutveksligen” fra bransjeaktører;

– Det er ingen problemstilling med nedgangstider i Direktesalg. Det handler kun om å gi andre en mulighet. YOUR TIME IS NOW, sier hun.

 

Lederen i Direktesalgsforbundet, Jan-Fredrik Torgersen har lenge sett at innstramminger i næringslivet, gjør at flere søker seg til nye bransjer og da er direktesalg en god kandidat der alle med talent blir tatt godt imot.

– Våre medlemsbedrifter ser hele tiden etter muligheter til å videreutvikle og styrke sine salgsnettverk. De rapporterer nå om en fantastisk tilgang på dyktige personer som tar kontakt. Menge blir overrasket når de ser hvilke fortjenestemuligheter som ligger i direktesalg for den som jobber serøst og lykkes. Dessuten er det få krav til spesialisterfaring. Dette er noe de aller fleste kan, sier Torgersen.

Men han er raskt til å legge til at ingen ting kommer av seg selv. Medlemsbedriftene gir god støtte, men til syvende og sist er det den enkeltes arbeidsinnsats og evne til å etablere sitt nettverk – og opprettholde det, som må ligge til grunn for å lykkes, avslutter han.

 

Vi lar Henrik Dyrstad i Lux oppsummere;

– Mulighetene i direktesalg er enorme og potensialet er mye større enn hva vi får ut i dag, og det lover godt for fremtiden. Bransjens preges av gode produkter, ingen krav til utdannelse og store inntektsmuligheter, sier han.

Som Lux-representant møter han kunder som har blir mer kvalitetsbevisste. De er mer skeptiske til tradisjonell reklame som man treffer over alt i dag, gjør at kundene setter mer og mer pris på å få prøve produktene før de handler.

– Dette, kombinert med at det er lettere å stole på et menneske enn vanlig reklame, gjør direktesalg til fremtidens business, sier branch manager Henrik Dyrstad i Lux Norge AS.