ARKIV

Alt dreier seg om kundeopplevelsene

februar 11, 2019 7:57 am

For at forretningen din skal forbli lønnsom, ekspandere og utvikle seg i takt med kundenes forventninger – er din behandling av kundene og deres opplevelser selve nøkkelkortet.


Av: Torger Bjørnstad

Måten du møter kundene dine på, og den nytten de ser at de kan ha av det du selger, er det grunnleggende.

Men i dagens digitale og lett-tilgjengelige verden, forventer kunder også at de slipper å sitte i telefonkø for å nå deg. De forventer å ha friheten og de nødvendige mulighetene for å kunne supplere varer på egen hånd og følge egne bestillinger. De vil også finne informasjonene de er ute etter.

Uansett hvem du selger for, selger du to merkevarer. Det enkleste å se er vareutvalget, der kundene dine forventer at du er ekspert.

Den andre merkevaren er deg selv!

Som du sikkert skjønner straks, når det skrives på denne måten, er de to merkevarene avhengig av hverandre for å gi gode og riktige kundeopplevelser.

 

Du er eksperten

Direktesalgsbransjen kjennetegnes først og fremst ved de innledende direkte møtene mellom kunder og selger. Mens tradisjonelle butikker har en frihet til å sende kundene videre til en annen «ekspeditør», må du som direkteselger være beredt til å håndtere hele kjeden av spørsmål og meninger.

Den andre ytterligheten er selvbetjente butikker og netthandel der lav pris oftest er det som kompenserer for tilgjengelige kompetanse – der og da, når kundene dine trenger det som mest.

Å hjelpe kunden raskt og enkelt betyr at forbrukerne får en bedre kundeopplevelse.

Dagens kundeopplevelser starter ikke alltid mens du presenterer varer og tilbud i et presentasjonsmøte. Den kan begynne med et søk på Google, en chat via en nettside, og så gå gjennom flere plattformer som telefon, e-post og sosiale medier.

Derfor må du være villig til å se «alt» i en sammenheng, slik at både potensielle – og dine eksisterende kunder, skal se på deg som en strømlinjeformet kundeopplevelse.

Den personlige kontakten som kjennetegner vår bransje, vil alltid utgjøre den viktigste ressursen – men det er hele kjeden av opplevelser som avgjør om en potensiell ny kunde – utvikler seg til en trofast kunde med gjentakende salg!